Voor de Nederlanse DCG

Moderators: Uros, Tom, OXO

Post Reply
User avatar
Jan Oorthuijsen
Posts: 491
Joined: Sat Jul 02, 2005 4:27 pm
Location: Utrecht (Terwijde) - Holland

Voor de Nederlanse DCG

Post by Jan Oorthuijsen » Wed Nov 30, 2022 9:31 pm

Hallo allemaal.

Even een klein verzoekje van mij.
Er was afgelopen maandag discussie over de draairichting tijdens het termieken.
In Condor is het al vanaf het begin gebruikelijk ( voor mij is dat vanaf 2005), dat voor de start van de race iedereen links om draait in de bel. Daarna is het natuurlijk zo dat de eerste die in de bel aankomt de draairichting bepaalt net als in werkelijkheid.
Probeer dit te respecteren voor het een chaos wordt.

Groetjes,
Jan (WW)

Hello all.
Just a little request from me.
There was a discussion last Monday about the direction of rotation during the thermals.
In Condor it has been customary since the beginning (for me it has been since 2005) that everyone turns left in the bell before the start of the race. After that, it is of course the case that the first person to arrive in the bell determines the direction of rotation, just like in real life.
Try to respect this before it turns into chaos.
Greetings,
Jan (WW)
PH-722
WW
It’s Difficult to Soar Like An Eagle
When You’re surrounded By Turkeys

User avatar
wickid
Posts: 2429
Joined: Mon Dec 04, 2006 7:32 pm
Location: Venlo, NL
Contact:

Re: Voor de Nederlanse DCG

Post by wickid » Wed Nov 30, 2022 9:55 pm

Hoi Jan,

Het is gebruikelijk maar geen verplichting voor de DCG. Iedereen word geacht de draairichting van de eerste in de bel aan te nemen. Sommige andere wedstrijden hebben deze verplichting wel.

It is customary but not mandatory for the DCG competition. You are however required to turn in the same direction as the first one in the thermal. Other competitions may have this rule in place however.
PH-1504, KOE

User avatar
timbaeyens
Posts: 257
Joined: Mon Sep 12, 2005 1:31 am

Re: Voor de Nederlanse DCG

Post by timbaeyens » Fri Dec 02, 2022 1:08 pm

Bedankt voor de verduidelijking.
Ik, TT, botste met iemand rond de 1500m. Ik dacht met LEO, maar aan de hand van de IGC's kon ik dat niet bevestigen. Niets gezien voor me, ondanks volledig uitgezoomd, enkel het dreaded geluid gehoord van een zwever die snel dichterbij kwam.

In de bel draaiden ongeveer 10 man rechtsom, zodat ik dat ook deed, behalve 1 of 2 anderen die linksom draaiden.

Ff schrikken, zo kort bij de start tijd closing...
En dan maar "Q" drukken zonder gevolg, totdat ik me herinnerde dat ik Q mss wel eens gebonden zou kunnen hebben aan knop op mijn throttle. Hoera! Op 324m agl gerepareerd.

Als ik daarna mss wat geagiteerd klonk op de chat, mijn excuses. Maar de stelling dat linksom de regel was, dus eigen stomme fout, vond ik jammer. Er is niemand van ons die in RL een bel vervoegd in de andere richting dan de 10+ zwevers vanwege (een blijkbaar in DCG niet bestaande) regel.

Soit, geland, herstart en me omhoog proberen te werken, maar uiteindelijk enkele minuten te laat en ~150m te laag afgevlogen.

Het is maar een spelletje. Ik lig er echt niet van wakker. Volgende maandag zou ik graag weer meedoen, maar dan zit ik in Japan. Tot de volgende keer dan maar.

Tim, TT
TT

Post Reply